Thursday, August 4, 2011

Jenis jenis kawan

Assalammualaikum,



Hello readers!

Nampaknya aku dah jadi gian kalau tak menulis satu hari kan. Lepastu entry aku mesti panjang berjela jela. HAHA. Sebab aku suka cakap banyak. Okey, entry aku sebelum ni tentang jenis jenis cinta, aku ada nyatakan 5 jenis jenis cinta yang berlaku dekat dunia ni. Sekarang aku akan bahas tentang jenis jenis kawan plak. Kenapa? tak percaya ka?. Kawan pun ada banyak jenis kalau you'olls semua nak tau. Ini dari pandangan aku la, aku tanya Mr.G or nama penuhnya, Mr.Google, dia ada juga cerita sikit sikit tentang jenis jenis kawan tapi banyak yang tak sama macam apa yang aku fikirkan -.-.Takperlah, aku akan share dengan koranglah tentang hal ni.

Semua yang aku fikirkan ada 6 jenis jenis kawan. Aku rasa memang ada macam macam jenis kawan. Tapi ini based pada pengalaman aku, yang aku alami sendiri dan aku jumpa sendiri.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Kawan sejak kecik



Ha! ni tipulah korang takder. Walau sorang pun, mesti ada kan? Aku ada kawan yang sejak kecik sampai sekarang pun aku still berkawan lagi dengan dia. Kebiasaannya kawan sejak kecik ni, family masing masing kenal sama kenal. Malah kedua belah family kadang kala rapat juga tau. Cuma kawan sejak kecik ni akan berubah ikut aliran masa, lebih lebih lagi kalau korang dah tak sama satu sekolah macam dulu. Dulu rapat macam belangkas, sekarang dah tak rapat macam dulu lagi. Aku betul betul rindu zaman aku dengan dia jadi budak nakal dulu. Tapi sekarang masing masing dah sibuk dengan hal masing masing kannn.

Kawan makan kawan



Ha!, ni kawan yang sememangnya hampeh dan menyakitkan hati. Kalau ada kat depan mata korang, rasa macam nk tarik tarik jer rambut dia, siat siat kulit dia lepastu baling dekat kolam *SPV* (asrama tempat aku study) HAHA. Tak pasal pasal, kau jadikan dia beef stick nanti. Kawan makan kawan ni nak tau ciri ciri dia amatlah mudah, dia seorang yang HIPOKRIT . Depan orang tu baik, belakang kau kutuk dia macam macam. Ini biasalah perbuatan orang pengecut, tak berani nak kata depan depan.Kadang kadang makhluk seperti ni dyer cemburu dengan kelebihan oran lain, sebab tu dia suka memburukkan perihal orang tu untuk kepuasan diri sendiri. Boleh dikatakan diorang ni suka TIKAM BELAKANG, takut kalau tikam depan, kawan dia sediakan pistol awal awal untuk tembak kan?(serangan mulut bertubi tubi) HAHA

Kawan yang 'teman tapi mesra'



Ini sweet (hati berbunga bunga,tersimpul simpul malu) HAHA. Kebiasaannya ni berlaku antara pihak lelaki dan perempuan. Eh, kalau sebaliknya itu, err aku tak tau -.-. Ha, alang alang aku nak cerita sikit tentang isu lesbian or gay. Sorry lari topik sikit. HAHA. Aku memang tak faham lah kenapa mesti ada orang macam jauhkan diri dari orang yang lesbian or gay ni. Dorang okayy jerlah, kalau korang nak tau la. Naluri dorang jer yang tersongsang, tapi dorang yeahh still human right. Ada hati dan perasaan. Tak payahlah nak perli or nak kacau dorang kalau diorang tak kacau kau. Aku sendiri ada kawan aku yang lesbian or gay ni. Btw, aku ada berkawan dengan orang yang macam ni. Kadang kadang kesian aku tengok, jejaka jejaka atau pretty pretty girls ni macam pandang slack kat dorang, lepastu try nak jauhkan diri dari diorang ,lepas tu kutuk kutuk belakang. Eww, i benci orang macam ni. Huh! .Apakata dari korang mengumpat dorang and menambahkan dosa, korang cubalah try selami diri diorang (bukan buat diorang jatuh cinta dengan korang -.-) lepastu bagi nasihat, yang hal ni diharamkan dalam islam. Aku rasa rata rata daripada mereka ni dah tahu benda ni adalah haram, tapi dorang still tak boleh lari dari naluri diorang. Paling paling koman pun, korang doakanlah diorang berubah. Dari sibuk menyumpat tu akak akak, baik akak akak baca ayat ayat suci alquran, dapat pahala tauuu.

Okey, back to the topic, panjang ni aku nak cerita tentang teman tapi mesra ni. Aku sendiri alaminya sendiri sekarang.Hehe. Korang still berkawan dengan someone, tapi korang macam couple. Macam mana eh nak cakap -.- . Korang bukan couple and bukan teman biasa. Korang lebih dari seorang teman. Tapi best juga tau syok dekat member sendiri. Sebab kita dah kenal hati budi masing masing. Cuma keburukannya ialah, once dah gado besar atau putus, tak akan jadi rapat macam dulu. Tu yang terjadinya broken friendship. Yep, aku pernah alami benda ni jugak, tapi aku ni jenis yang tak pernah serik. HAHA. So kalau hati dah suka, cakap jerlah suka. Tak payah nak tipu diri sendiri kannnn? :)

Kawan yang macam belangkas,



Dalam erti kata lain, kawan rapat atau BFF la. Biasanya ia tidaklah terlalu ramai. Paling paling pun kurang dari 10. Sebab kawan rapat ni kawan yang sama sama susah, sama sama senang dengan korang. And kawan rapat ni tahu lebih banyak tantang diri korang berbanding kawan kawan biasa korang yang lain. Kawan rapat ni juga yang sama sama buat jahat, buat benda benda merepek dengan korang. Kalau tengah ada masalah, korang perlukan antara satu sama lain.Dia pun biasanya berkepit dengan kau 24 jam, ada muka kau, muka dia pun ada lah jugak. HAHA

Fact: Aku bukanlah penasihat yang baik, tapi aku boleh jadi pendengar yang baik.So setiap kali kawan aku sedih or moody, biasanya aku tunggu kawan aku tu untuk ceritakan masalah dia sendiri kepada aku. Kadang kadang ada certain orang yang ada masalah, suka menyendiri untuk sementara. Itu biasa, tapi korang cubalah pujuk kawan korang tu untuk bercerita. Sebab kita boleh kurangkan beban itu dengan berkongsi pada orang lain.Tapi kalau dia taknak cerita, korang biarkanlah dia buat sementara. 

Kawan biasa,



Kawan kawan kelas korang yang tak rapat sangat dengan korang. Biasanya kalau terjumpa akan tegur atau berikan satu senyuman je. Borak borak dengan diorang pun biasanya hal yang umum. Macam pasal bola, lelaki hensem, awek cun, makan apa buka puasa ni, game, assignment dan macam macam lagi. Jarang kita nak kongsikan masalah kita yang berat terhadap kawan biasa.Biasanya lebih dari 10 atau satu tempat kolej tu kawan biasa korang.


Kawan alam maya,



Korang berkenalan melalui facebook, twitter, tumblr, blog atau laman sosial yang lain.Biasanya tak semua boleh percaya ni. Chatting punyalah sopan dan baik, walhal diri sebenar dia bukan macam tu. Eh ehhh, ada tauu. Ada juga yang nak kawan dengan awek awek comel atau lelaki lelaki yang ada muka kat fb, walaupun kebanyakannya itu semuanya edit semata mata untuk kasi nampak WOO, padahal bila depan depan takder pun muka macam WOOO tu. Tapi kalau nak berkawan untuk tambah kenalan, apa salahnya. Lantak dorang lah nak hipokrit ke apa, janji takderlah sampai korang nak bercinta cinta dengan orang yang baru kau kenal sehari dua kat facebook. Ingat tu adik adik, zaman sekarang ni bahaya tau, lebih lebih lagi pada perempuan. Janganlah letak gambar korang yang sexy smexy tu kat facebook, kalau ada certain lelaki yang miang ni, diorang copy and paste je jadi diorang punya koleksi tooooooottttt. So hati hatilah, kalau nak kawan boleh tapi berpada pada. Aku pun sebagai kaum hawa, malu dan kesian tengok kaum hawa sendiri terhegeh hegeh tayang body kat laki. ish ish.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Okeyy, dah siap untuk entry jenis jenis kawan ni. Salam penutup.

Byeee :)

No comments:

Post a Comment